sweet kitchenmyspace

İçine sevgi katılmış tarifler...

27 Şubat, 2006

Kuzu etli rezene ( arapsaçı)

Bir gün tarlaya bir Giritli ve bir inek girerler. Tarla sahibinin oğlu babasına koşup " baba tarlaya bir inek ve bir Giritli girdi, ne yapayım" diye sorar. Babası da " ineğe dokunma Giritli'yi çıkar o tarlada hiç birşey bırakmaz" diye cevap verir.


Yukarıdaki satırların doğruluğunu anneannemin, babaannemin ve annemin sofralarında yediğim değişik otlardan yapılmış envai çeşit yemeklerle teyit edebilirim. Küçüklüğümde anneannemin zeytinyağlı olarak pişirdiği "çipohorta" 'nın içindeki ot sayısını bende bilemiyorum. Annemin çipohorta pişirmek için saydığı otlardan bazıları şunlar: arapsaçı, ebegümeci, kabak, taze soğan, semizotu, maydanoz,dereotu... İlerki günlerde bu yemeğin tarifini de annemle pişirerek burada yazacağım. Şu anda Tekirdağı'nda çiftliklerinde babamın kuzenleri özel olarak kendilerine envai çeşit otlar yetiştirerek bu geleneği kendileri elleriyle büyüttükleri bahçelerinde devam ettiriyorlar.

Girit mutfağını ve Giritlilerin yeme içme alışkanlıklarını diğer Anadolu mutfaklarından farklı kılan en temel özellik, yabani otlardan yapılan çok çeşitli yemeklerin varlığıdır. Otlardan, çiğ olarak ya da haşlanarak salata yapılır, ya da zeytinyağlı ve etli yemekler; veya bazı otlar böreklere iç olarak katılır... ( Yemek ve Kültür, sayı 4)

Bugün tarifini vereceğim yemek kuzu etli rezene ( arapsaçı, fençel). Sebze yemeyi seviyorsanız bu otun harika aroması ve etle bileşimi gerçekten çok lezzetli bir yemek ortaya çıkarıyor. Manavlarda ve hatta büyük marketlerde de satılıyor rezene.

Kuzu etli Rezene
Malzemeler

1\2 kg rezene

2-3 parça irice kemikli kuzu kol parçaları

1 büyük soğan ( irice yemeklik doğranacak)

Terbiyesi için

1\2 limon

1 dolu yemek kaşığı un

1\2 su bardağı su

Yapılışı

Rezene yıkandıktan sonra kök kısmı da dahil heryeri 2-3 parmak kalınlığında doğranır. Bu bitkinin kökü ve dalları sert olduğundan ben düdüklüde pişirdim böylece pişirme süresi oldukça kısaldı.

Önce doğranmış 1 büyük soğan suyla ya da 1-2 kaşık zeytinyağı ile kavrulur. Kuzu eti yağlı olduğu için soğanı suyla kavurabilirsiniz, tadı yağda kavrulmuşla aynı hemen hemen.Kuzu eti eklenerek soğanla çevrilir. Bir veya birbuçuk su bardağı su ve tuz eklenerek düdüklüde iyice yumuşayana kadar pişirilir. Ben süre vermedim, çünkü farklı düdüklü tencerelere göre süre değişebilir ya da tencerede yapıyorsanız. Et iyice piştikten sonra doğradığımız rezeneleri ekliyoruz ( soğan şeklindeki kök kısmı da doğranıyor) ve su eksildiyse yarım su bardağı daha su ekleyerek tekrar düdüklüyü kapatıp otların kökleri yumuşayana kadar pişiriyoruz. Yemek piştikten sonra 1 yemek kaşığı un 1\2 limon suyunu( ekşi sevenler 1 limon koyabilir) ve 1 \2 su bardağı suyu karıştırıp yemeğe ekleyip bir taşım kaynatıyoruz. Evde yapılmış tam buğdaylı kızarmış ekmekle birlikte yemesi çok keyifli. Denemenizi tavsiye ediyorum...


3 Comments:

At 10:51 ÖÖ, Blogger Lighter-N said...

Merhaba Begüm! Bugüne kadar nasıl yazmamışım sana hayret!Biz de Giritliyiz!!!Anneanler de babaannemler de Giritten gelmişler..Ve bizim evlerde de her türlü ot pişer! Ben daha çok haşlanıp zeytinyağı ve limonla yemeyi seviyorum otları, kuzu etini pek sevmem çünkü....En son turpotu yedim...Tanıdık Giritçe isimler görmek çok değişik oldu benim için.....Görüşmek üzere...

 
At 11:55 ÖÖ, Blogger begüm said...

n-lightening selam,
Ben sizin sitenize gelsim ama bir sürü kişi yazıyor ya ... Evet daha yeni annem radika haşladı aynı senin dediğin gibi zeytinyağı ve limonla bayılıyoruz. Koyun ve kuzu etini otlarla pişirme geleneği de Girit mutfağının özelliği biliyorsun. Bende kuzu eti çok sevmememe rağmen gerçekten bu etli rezene çok lezzetli oluyor tavsiye ederim...

Sevgilerimle
Begüm

 
At 10:49 ÖS, Anonymous Adsız said...

slm begüm hanım.adım selin.bende giritliyim.baba tarafım yani dedelerim giritten gelmişler.babannemle arada konşuruz giritçe.çok örenmek istiyorum ama zor oluyor.ot çeşitleri konusundada baya bilgim war.çok ot toplamış we yemiş bulunuyorum:) babannemden öğrendiğim kadarıyla biz arapsaçına marata diyoruz.yemeyi pek sewmiyorum ama toplamak çok zewkli yaa:) tawsiye ederim.hoşçakalın...

 

Yorum Gönder

<< Home

Google


Cursors