sweet kitchenmyspace

İçine sevgi katılmış tarifler...

19 Ekim, 2006

Mercimekli tatlar... Mercimekli gül böreği ve fırında mercimekli patlıcan

Havaların soğumasıyla birlikte bakliyat kullanımı arttı evimizde... Mercimek yemeklerini Ata çok sevdiği için bende sıkça pişiriyorum. Geçenlerde ıslattığım merceimek miktarını biraz abartmışım ve dolayısıyla haşlanıp yemek yapıldıktan sonra kalan mercimekler değişik şekillerde değerlendirildi. Mercimekli börek çok beğeni topladı hatta kıymalı böreği tahtından edebileceği üzerine konuşuldu ( bizim evde en çok sevilen kıymalı börek!....), börek piştiği sırada tesadüfen bize uğrayan kardeşim Arif Han'da böreği çok beğenip onaylayınca burada yayınlama hakkı doğdu mercimekli böreğe.

Fırında mercimekli patlıcan yemeği ise işyeri arkadaşım Nebil'in bir tarifi. Arkadaşım bir bay dikkatinizi çekerim. Nebil yemeğe meraklı beylerden ,tarifi öyle güzel verdi ki yutkunarak not aldığım tarifi ertesi gün yapmaya karar verdim. Antakya ve o yöre yemeklerinin hastası olduğum için yemek tarif defterime hemen eklendi. Nebil yemeği "Muşakka" diye adlandırdıklarını söyledi. Ben yemeği fırında pişirdim, nefis bir tat herkese tavsiye ederim. Yemeğin pişme süresi 1.5 saat kadar sürüyor dolayısıyla vaktinizi ayarlarken bu noktayı gözden kaçırmayın.

Mercimekli gül böreği

Malzemeler

8 adet börek için

2 yufka

2 kaşık yoğurt

6 yemek kaşığı sıvıyağ ( ben zeytinyağı kullanıyorum)

iç malzemeleri

1 1\2 su bardağı haşlanmış yeşil mercimek ( mercimeği haşlarkan suyun içine bir küçük soğan koyuyorum)

1 büyük yada 2 orta boy havuç ( rendenin kalın tarafından rendelenecek)

1 büyük soğan ( yemeklik doğranacak)

4-5 yemek kaşığı sıvıyağ

2 yemek kaşığı soya sosu

tuz,karabiber

üstüne sürmek için: 1 yumurta sarısını 1 tatlı kaşığı yoğurtla karıştırıyoruz

bolca susam, çörek otu

Yapılışı

Yağı tavaya koyup soğanlarımızı pembeleştiriyoruz ve tavanın kapağını kapayıp iyice yumuşamalarını ve pişmelerini sağlıyoruz. (Soğanı tuzla tatlandırma işini pişme sonrasına bırakıyoruz ki tuz soğanın suyunu çekeceğinden yanmasına neden olabilir. ) Pişen soğanın içine rendelenmiş havucumuzu koyup soğanla yumuşamasını sağlıyoruz ve mercimekleri de bu karışıma katıp bir iki kez çeviriyoruz. Soya sosumuzu ve karabiberi ekleyerek tatlandırıyoruz ve tuzu sonra ekliyoruz, soya sosu tuzlu olduğundan tuz gerekiyorsa koyuyoruz. Mercimekli içimizi soğumak üzere kaldırıyoruz.

Diğer tarafta yufkayı tezgaha serip tek kullanımlık eldivenimizi takıyoruz( mutfağımızdaki hijyeni sağlama açısından yemek yaparken, gıdaya temas ederken, hamurlarımızı yoğururken artık her markette ve birçok değişik markanın ürettiği bu eldivenleri kullanmanın çok önemli olduğunu düşünüyorum) ve önce 3 kaşık sıvıyağı yufakanın üzerine elimizle güzelce ovalayarak yediriyoruz sonra 1 yemek kaşığı yoğurdu aynı şekilde yediriyoruz ve yufkayı artı şeklinde keserek 4 eşit parçaya bölüyoruz. Hazırladığımız iç malzemenin sekizde birini yufkanın geniş kısmına koyuyoruz ve rulo şeklinde gevşekçe sarıp sonra yuvarlıyoruz ve ucunu içine kıvırıyoruz. Yağlı kağıt kapladığımız fırın tepsisine börekleri diziyoruz. 1 yumurta sarısı ve 1 tatlı kaşığı yoğurdu karıştırıp fırçayla böreklerin üzerine sürüyoruz, susam çörekotuyla süslüyoruz. 200 derece önceden ısıtılmış fırında kızarana dek pişiriyoruz.


Fırında mercimekli patlıcan

Malzemeler

1 kg. patlıcan

2 adet büyük soğan ( yemeklik doğranacak)

1 baş sarımsak ( çok büyük olmayan)

3 adet domates ( küp küp doğranacak)

1 su bardağı haşlanmış yeşil mercimek

300-400 gr kemikli et

1 küçük çay bardağı sıvıyağ( ben zeytinyağı kullanıyorum)

1 tatlı kaşığı biber salçası

2 yemek kaşığı domates salçası

1 çay bardağı su

tuz, karabiber, tane karabiber

Yapılışı

Yemeğe başlamadan önce patlıcanları alacalı soyup önce dörde bölüyoruz sonra iki parmak kalınlığında küçük parçalara bölüyoruz ve bol tuzlu suyun içine koyuyoruz.

Sıvıyağımızı tavaya koyup soğanlarımızı pembeleştiriyoruz ve etlerimizi ekleyerek birlikte çeviriyoruz. Tavanın kapağını 5 dakika kapatıp arada karıştırarak etin renginin dönmesini sağlıyoruz. Etleri tavadan dışarı bir tabağa alıyoruz. Tavadaki soğana tuzlu sudaki patlıcanları sıkıp acı suyunu çıkardıktan sonra ekliyoruz ve çeviriyoruz. Domatesleri ekleyip çeviriyoruz. Sarımsakları diş diş bütün olarak ekliyoruz ve çeviriyoruz. Tuz ve karabiberle tatlandırıyoruz.

Fırın kabımıza sebzeli karışımı boşaltıyoru üzerine tabağa aldığımız etleri diziyoruz, en üste mercimekleri koyuyoruz. Salçayı bir çay bardağı suyla karıştırıyoruz ve yemeğin üstüne döküyoruz. Tane karabiberleri aralara koyuyoruz. Fırın kabımızın üstünü aleminyum folyoyla kaplayarak önceden ısıtılmış 220 derece fırına koyuyoruz ve yaklaşık 1.5 saat kadar pişiriyoruz. Ben yemeğe yazdıklarım dışında su koymadım. Ancak pişiriken arada yemeğin suyunu kontrol etmek gerekir. Az gelirse biraz daha su eklenebilir.





8 Comments:

At 12:53 ÖS, Blogger munevver said...

Begümcüğüm,her iki yemeği de beğendim.Ben de bayram için bir kaç çeşit börek hazırlıyacağım.Biri de mercimekli olacak.Hani sen de yapmıştın.Patates ve ıspanaklı,ben de sana yazmıştım.Ben bunu dil peyniri ile yapıyorum diye.Şimdi patates ve ıspanaklı yapıp buzluğa koyacağım.Bir de mercimekli .Ellerine sağlık.İyi bayramlar.

 
At 11:45 ÖS, Blogger Ferhanca said...

bende mercimekli börek yapardım bır zamanlar senı gorunce aklıma geldı ...ellerıne saglık....
İyi bayramlar ...FERHAN

 
At 5:58 ÖÖ, Anonymous Adsız said...

Elinize sağlık bütün tarifleriniz birbirinden güzel.
Bayram sabahları, demli bir çay, su böreği, bayram şekerleri, şeker isteyen çocuklar, bir telaş bir koşturmaca. Köprü hep kalabalık, bayram programları, kolonya ikramları, bayram harçlıkları, ev gezmeleri, kısa hal hatır sormalar, el öpenlerin çok olsunlar ve daha bir dolu küçük ayrıntı bunların hepsi Bayramın güzellikler iyi bayramlar dilerim.

 
At 1:38 ÖS, Blogger Damak Tadı said...

Sevgili Begüm,
Her iki tarifde çok güzel görünüyor burdan ellerine sağlık..Mercimekle olması çok daha güzel en kısa zamanda denemeliyim..Artık ramazanda çıktığına göre deneneceklerin sayısı da artmaya başladı.))Tekrar ellerine sağlık..
Senin ve ailenin Bayramını kutlayıp,mutluluklar diliyorum..Sevgiler..

 
At 3:05 ÖS, Blogger begüm said...

Münevvercim merhabalar,
Afiyetler olsun. Bizim evde mercimekli börek çok seviliyor umarım siz de seversiniz...Geçmiş bayramını en içten dileklerimle kutlarım...

Ferhanca merhabalar,

Teşekkürler, sizlerin de geçmiş bayramınızı en içten dileklerimle kutlarım...

Susam merhabalar,
Teşekkürler tarifleri beğendiğine sevindim.Gerçekten eski bayramları özlüyorum. Genelde bayramlarda şehir dışında oluyoruz ne güzel anlatmışsın ...

Gülcüm merhabalar,

Tarifler hoşuna gittiyse ne mutlu bana. Ben şehir dışındaydım sizlere bayram kutlaması yapamadım çok ayıp oldu (: bende geçmiş bayramınızı en içten dileklerimle kutluyorum...

Herkese en içten sevgilerimle,

Begüm

 
At 5:11 ÖS, Blogger Damak Tadı said...

Sevgili begüm'cüğüm,
Tatlım umarım Bayramın güzel geçmiştir..Bizlere tebriğe gelemedin diye lütfen üzülme önemli olan gönüllerimizin bir olması değilmi..

Sana ve güzel ailene sağlıklı,mutlu,neşeli ve eğlenceli bir hafta sonu diliyorum..Herşeycikler gönlünüzce olsun..Sevgiler..

 
At 2:17 ÖS, Blogger begüm said...

Gülcüm selam,

Güzel dileklerin için çok teşekkürler... Bende sana ve ailene harika bir haftasonu diliyorum. Tatil çok güzeldi ancak Ankara'ya dönüş kısmı zor oldu. Güneşli havayı, mis gibi yeşillikleri ve denizi bırakarak ve aklımız güneyde kalarak geldik maalesef.Nayse sağlık olsun...

Sevgilerimle
Begüm

 
At 8:22 ÖS, Anonymous Adsız said...

Merhaba, yemek ve böek çok lezzetli görünüyor ellerine sağlık, kışın bakliyat daha çok kullanıyoruz özellikle mercimek çok faydalı, sevgiler.

 

Yorum Gönder

<< Home

Google


Cursors